Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

UOKiK: Mieszkańcy Leżajska, nie dajcie się oskubać przed świętami

Małgorzata Motor
123rf.com
UOKiK: Mieszkańcy Leżajska, nie dajcie się oskubać przed świętami.

Rozmowa z Maciejem Chmielowskim z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o bezpiecznych zakupach w Internecie.

Im bliżej świąt, tym większy tłok w sklepach. Niektórzy wybierają wygodniejszą formę zakupów - przez Internet. Jak bezpiecznie kupować w sieci?

Przede wszystkim należy dowiedzieć się, od kogo kupujemy. Warto sprawdzić, czy sklep zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany, to obowiązkowe dane, które pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie ma powodów, aby je ukrywać. Poza tym przeczytajmy i sprawdźmy opis produktu, zdjęcia, cenę. Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe opłaty np. wysyłki.

Jaką formę płatności najlepiej wybrać?

Wybierzmy tę, która w konkretnym przypadku jest najbardziej bezpieczna. Jeśli nie jesteśmy przekonani co do wiarygodności sprzedawcy, wybierzmy opcję zapłaty przy odbiorze.

Czy jest możliwy zwrot prezentu, który nam się nie podoba?

Tak, to szczególne prawo w przypadku zakupów wirtualnych. Jeśli chcemy skorzystać z tego prawa, musimy w ciągu 14 dni od momentu odbioru przesyłki wysłać przedsiębiorcy pisemne oświadczenie. Nie trzeba podawać żadnego powodu zwrotu, a przedsiębiorca nie może żądać odstępnego.

Czy każdy produkt można zwrócić?

Nie, są grupy produktów, których nie możemy zwrócić sklepie wirtualnym. Nie możemy zrezygnować z zakupów, gdy zamawiamy płyty z muzyką, filmami lub grami i opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, np. zdjęto folię ochronną z fabrycznie nowej gry komputerowe. Rezygnacja nie będzie też możliwa, gdy kupiliśmy wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert. Warto więc pamiętać o tych wyjątkach i kupować świadomie.

A jak wygląda reklamacja produktów kupionych w sieci?

Prezenty kupione w sieci, które okazały się wadliwe, niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się, możemy reklamować. Mamy na to aż dwa lata od zakupu. Koniecznie zachowajmy paragon lub inny dowód zakupu - ułatwią dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku składania reklamacji. W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Jeżeli sprzedawca nie chce uznać naszej reklamacji, powinniśmy skontaktować się z miejskim lub powiatowym rzecznikiem konsumentów lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 801 440 220. Można też wysłać zapytanie na adres [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lezajsk.naszemiasto.pl Nasze Miasto